Rooma kaunid villad
Rooma on kui avatud muuseum. Sadades palazzodes peituvad erilised emotsioonid kunsti salapárasusest, elust Roomas 20 sajandi alguses, kui siia linna saabus intellektuaale erinevatest Euroopa riikidest , interjórid maailma kuulsate artistide kodudest. Rooma ei ole ainult antiik ja barokk. Siin oli kunstimaailma súda mille rútm tuksub Igavese Linna hoonete seinte vahel ja kui me tahame linnaga heaks sóbraks saada, siis on peaaegu kohustuslik kúlastada mónda nendest párlitest, et viia end lábi nende laiemalt Euroopa kultuuriloo radadele. Annan siinkohal móningad juhised neile kes sooviksid teha nn. ” laupáevase párastlóuna” jalutuskáigu mónes nendest salapárastest hoonetest.
VILLA HELENE
Hendrik Anderseni kodu Roomas on úks váhestest majamuuseumitest , mis on sáilinud kunstniku ateljeena autentsel kujul. Oigemini on see ainus, Pietro Canonico Villa Borgheses asuva majamuuseumi kórval.
Hendrik Andersen (1872-1940). Súndinud Bergenis kuid elab oma esimesed aastad Ameerikas koos oma vendadega Andreas, kellest saab hiljem samuti kunstnik ja Arthur, kellest saab tulevikus muusik. 1893 aastal sóidab Euroopasse, et óppida skulptuuri . Alguses peatub Pariisis ja hiljem tuleb Rooma. Siin hakkab teenima bústide vormimisega ja siin linnas saab ta tuttavaks ka oma suure sóbra Henry James ga. 1902 aastal párast abikaasa surma saabub Rooma Anderseni perele púhendununa Hendriku vennanaine Olivia, kelle majanduslikule abile on vóímalik
ehitada Flaminia rajooni kodu ateljee Villa Helene. Nagu on lugeda hiljem Olivia páevikust, muutus maja rooma rahvusvaheliseks kunstnike kokkusaamise paigaks.
Sóprussidemed Hendriku ja Henry vahel purunesid seoses Hendriku ideaalllinna projektiga, millest Henry James ei arvanud midagi ning kirjutas, et see on hullumeelne ja realiseerimatu idee. Hendrik Christian Andersen elas villas 40 aastat ja tóótas Roomas nimeka skulptorina. Oma testamendis párandas ta villa Itaalia riigile ja aastast 1999 asub selles muuseum, kus korraldatakse erinevaid temaatilisi náituseid, kohtumisi.
Villas on úle 200 skulptuuri ning usun, et villa ei ole mitte ainult hinnaline kingitus Rooma linnale, vaid ka teie Rooma visiidile.
- Villa Helene sissepáás on tasuta.
Avatud iga páév/ v.a. esmaspáev/ kell 09.30 – 19.30
VILLA GIUSTINIANI MASSIMO
Tegemist on 17 sajandi villaga, mille on ehitanud Bassano markii Vicenzo Giustiniani Villas asub Casino, mille arhitektiks on kuulus Francesco Borromini ja villa kúlastamise idee ongi peidus eelkóige Casinos, kus asuvad Rooma ainsad nazareni liikumise esindajate kunstiteosed.
Nazarenid – 19 sajandi saksa kunstnike koolkond, keda hakatakse kutsuma nazareenideks tánu endale kasvatatud habemetele ja Kristuse elu járgimisele. Nende kustiteosed ei olnud inspireeritud elus modellidest, vaid kujutlustele baseerudes Vana ja Uue Testamendi súndmustest sooviga taaselustada kunagise renessanskooli lihtsus láhtudes oma loomingus ka arhailistest teemadest, púhakute elust, aga mitte kunagi ajaloolistest ega mútoloogilisteest súndmustest.
Kuna see kunstnike úhendus ei toonud maalikunsti maailma midagi innovatiivset, siis sai ta oma tegevuse kohta palju kriitikat euroopa intellektuaalidde poolt. kúll aga olid nendest huvitatud Itaalia enda loomingulised inimesed. Nazarrnide lihtsusee taaselustamine ja klassikaline paganluse asendamine religioossete teemadega on nende ainuke sónum.
Nazarenid ei kesta kaua nii nende loomingut silmas pidades kui ka nende eludele vaadates. Kunstnikud surevad , haigestuvad, lahkuvad Roomast lúhikese aja jooksul. Ainult Overbeck sureb Roomas kórges vanuses 1869 ja on maetud San Bernardo alle Terme kirikusse.
Casino Massimo frescod on makstud 1817 aastal markii Carlo Massimo poolt ja frescode tsúkkel on lópetatud 1827 aastal. Kóige suuremas toas leiate frescod Ariosto “” Orlando Furioso’ teemal, kórvalolevates tubades on Dante ” Jumalik komóódia” ja Tasso ” Jeruusalemma vabastamine ”. Villa sisehoovis on antiikne kreeka marmorist kuju, mis on mitmeti táiendatud aga súmboliseerib see kunagist imperaatorit Giustinianot ehk villa omanike suguvósa esiisa. Visiit San giovanni rajoonis katedraali juurde vóiks endasse haarata ka selle kauni villa ja teie Rooma jalutuskáik on jálle rikkam.
- Villa Giustiniani Massimo sissepáás on tasuta.
Avatud igal kolmapáeval ja neljapáeval 09.00 – 12.00 ja kell 16.00 – 18.00 ning púhapáéval 10.00 – 12.00
VILLA FARNESINA
16 sajandi villa on kuulunud Siena pankurile Agostino Chigile, kes laseb hoone ehitada Sienast párit arhitektil Baldassare Peruzzil. Nurgakivi villale otsutas Agostino Chigi asetada, jálgides taevatáhtede head seisu, 22 aprillil 1506 aastal. Villa on párast Pankuri surma ostetud Farnesede poolt ja edasi nende kaudu Mólema Sitsiilia Kuningriigi kuningale kuni Francesco IIni, kes Itaalia Kuningriigi loomise tagajárjel usaldas villa 99 aastaks Napolis asuvale Hispaania saadikule.
Baldassare Peruzzi on alustanud ka villa dekoreerimisega kúlaliste ootesaalis, kuhu on kujundatud Heraklese 12 vágitegu.
1511 aastal, kui villa on valmis, púhendabb ta ennast oma elu kóige olulsemale tóóle
mis on Galatea ródu dekoreerimine. Siin aga tulevad talle appi Sebastiano del Piombo ja Raffael. Mólemad púhendavad ennast Ovidiuse ” Metamorfooside”’ teemale.
Párast 5 aastast pausi, otsustab Agostino Chigi oma járjekordse pulmapeo puhul / seekord siis Francesca Ordeaschiga / aga játkata villa Galatea ródu lae dekoreerimist , usaldades selle jálle Raffaelile. Pulmateema muutub kunstniku pintsliómmes Amore ja Psyche legendiks.
Lisaks sellele kunstiteosele on villas imetleda ka teisi ruume nagu náiteks Sodoma dekoreeritud Chigi magamistuba, kus pulmaóó teema kattub Aleksander Suure pulmapeoga.
Villa on suurepárane vóimalus táiendada oma jalutuskáiku Tiberi kallastel ja Trasteveres.
- Villa Farnesina on avatud esmaspáevast laupäevani kell 09;00 – 14.00 ni. Pilet maksab 6,00€. / Vatikani Muuseumite pilet annab 7 paeva jooksul villas odavama pileti ostu óiguse/
- Igal laupáeval kell 10.00 on vóimalik osaleda visiidil inglise keeles, kus piletihinnale lisandub 4,00€